Missä Suomi – siellä Iittala

Työuransa suomalaisen muotoilun parissa tehnyt Päivi Jantunen kertoo Iittalan vaiheista suomalaisten arjessa sadan vuoden ajalta. Iittala on ollut sekä viemässä kotimaista muotoilua maailmalle, että tuonut kansainvälistä suunnittelua suomalaisten koteihin. 
 
Iittalan lasitehdas oli ehtinyt jo aikuisikään, kun Suomi itsenäistyi vuonna 1917. Lasipruukki oli perustettu nykyisin Hämeenlinnaan kuuluvaan Kalvolan kuntaan jo vuonna 1881. Iittala oli myös mukana suomalaisen kansallisen itsetunnon luomisessa 1900-luvun alussa Suurmieslaseillaan. Laaja juomalasien sarja oli varustettu suomalaisten merkkimiesten korkokuvilla. Rautaisten muottien kaivertajaa Alfred Gustafssonia pidetäänkin Iittalan ensimmäisenä muotoilijana. Suurmieslasit olivat poikkeus Iittalan sen aikaisessa tuotevalikoimassa, joka koostui vuosikymmenien ajan lähinnä Keski-Euroopasta kopioiduista malleista. Lasi oli arvotavaraa, oli se sitten tavallisen emännän ylpeys lasinen sokerikko ja kermakko tai mannermaisen etiketin mukainen edustuskodin juhlapöydän lasisto.

Lasinpuhallusta Iittalan alkutaipaleelta.

Nykyisin Iittala on 100-vuotiaan Suomen kansainvälisimpiä brändejä ja arvostetuimpia suomalaisia tuotemerkkejä. Yhteistyö lahjakkaiden muotoilijoiden ja tehtaan taitavien lasintekijöiden välillä on ollut avain menestykseen. Iittalan järjestämät suunnittelukilpailut ovat käynnistäneet kehitysloikkia ja muuttaneet käsitystä esineiden funktiosta ja ulkonäöstä, sekä kirittäneet tehdasta kehittämään tuotantomenetelmiään. Kilpailujen kautta on syntynyt pitkäaikaista yhteistyötä merkittävien suunnittelijoiden kanssa jo vuonna 1932, jolloin Aino Aalto voitti toisen palkinnon ehdotuksellaan Bölgeblick, nykyään Aino Aalto. Tässä sarjassa etsittiin uusia puristelasimalleja kaupungistuvan Suomen pieniin kerrostalokeittiöihin, joiden emäntä oli yhä useammin töissä kodin ulkopuolella.
Alvar Aalto -kokoelma Kukka 175 mm kirkas 4-osainen
Alvar Aalto -kokoelma Kukka 175 mm kirkas 4-osainen
1 690,00 €
Alvar Aalto -kokoelma Maljakko 200 mm kirkas
Alvar Aalto -kokoelma Maljakko 200 mm kirkas
169,00 €
Alvar Aalto -kokoelma Malja 50x380 mm kirkas
Alvar Aalto -kokoelma Malja 50x380 mm kirkas
339,00 €
Alvar Aalto -kokoelma Maljakko 160 mm kirkas
Alvar Aalto -kokoelma Maljakko 160 mm kirkas
129,90 €

Maailmannäyttely New York 1939

Ainon puoliso Alvar Aalto puolestaan menestyi kilpailussa, jolla haettiin uusia lasiesineitä Suomen osastolle vuoden 1936 maailmannäyttelyyn Pariisiin. Näin syntyi Aalto-vaasi, työnimeltään ”Eskimonaisen nahkahousut”. Maljakko ei ollut irrallinen esine, vaan se suunniteltiin Alvar ja Aino Aallon luomaan näyttelymiljööseen, uudenlaiseen kodin sisustukseen. Aalto-maljakosta tuli kansainvälisten muotoilu- ja arkkitehtipiirien arvostama kulttiesine, jonka valmistus oli vaakalaudallakin, mutta jatkui kiitos Maire Gullichsenin peräänantamattomuuden. Suuren yleisön suosioon kotimaassa maljakko pääsi vasta täytettyään 50 vuotta, eli 1980-luvulla. Kun modernin muotoilun mestariteoksia esiteltiin vuosituhannen vaihteessa kansainvälisissä designjulkaisuissa, Aalto-vaasi komeili useiden teosten kansikuvana.

New Yorkin Museum of Modern Artin, MoMAn kuraattori on todennut Iittalan olevan osa MoMAn dna:ta. Tie tähän asemaan alkoi jo 1940-luvun lopulla, jälleen uudella kilpailulla. Voittajaksi valittiin tällä kertaa Tapio Wirkkala ja toiseksi sijoittui Kaj Franck. Kilpailun tavoite oli varsin varovainen: löytää uusia kaiverrusmalleja lasiesineisiin, mutta yhteistyö Wirkkalan ja Franckin kanssa vei Iittalan aivan uusille urille. Iittalan perinteisen malliston rinnalle syntyi pelkistettyä ja funktionaalista käyttölasia ja moderneja veistoksellisia taide-esineitä. Väri tuli lasiin erityisesti Kaj Franckin suunnittelemana.

Kartio Juomalasi 21 cl kirkas, 2 kpl
Kartio Juomalasi 21 cl kirkas, 2 kpl
12,95 €
Kartio Suomi 100 Juomalasi 21 cl ultramariinin sininen 4 kpl
Kartio Suomi 100 Juomalasi 21 cl ultramariinin sininen 4 kpl
27,90 €
Kartio Juomalasi 21 cl harmaa, 2 kpl
Kartio Juomalasi 21 cl harmaa, 2 kpl
13,15 €

Tapio Wirkkalan suunnittelema Ultima Thule on vuodesta 1969 ollut matkustajien mukana Finnairin aloittaessa ensimmäiset kaukolentonsa New Yorkiin. Kuva: Finnair

Milanon triennaalit olivat muotoilun näyteikkunoita maailmalle ja suomalainen taideteollisuus osallistui näihin kolmivuotiskatsauksiin laajalla rintamalla. Aino Aallon lasisarja oli voittanut Milanossa kultamitalin jo vuonna 1936, mutta 1950-luvulla Iittalan uudistunut tuotanto keräsi palkinnon toisensa jälkeen. Elettiin suomalaisen muotoilun kultakautta. Moderni lasi oli mukana muokkaamassa maailmalla kuvaa modernista Suomesta ja me suomalaiset kasvatimme kansallista itsetuntoamme menestyksellämme. Wirkkalasta ja Franckista ja muutamaa vuotta myöhemmin myös Iittalan uusimmasta suunnittelijasta Timo Sarpanevasta tuli kansallisia sankareita. Lasista tuli suomalaisten suosikkimateriaalia lahjoja hankittaessa, olivat ne sitten perheen sisäisiä muistamisia tai virallisia arvolahjoja. Uudet käyttölasit muokkaisivat suomalaista kattausta ja monet tiesivät jopa omien astioittensa suunnittelijat.

Tapio Wirkkalan suunnittelema Ultima Thule on vuodesta 1969 ollut matkustajien mukana Finnairin aloittaessa ensimmäiset kaukolentonsa New Yorkiin. Kuva: Finnair

Presidentti Urho Kekkonen ja Tapio Wirkkala Iittalan lasitehtaalla vuonna 1975.

Timo Sarpaneva siirsi vuonna 1956 Iittalan uuteen aikaan suunnittelemalla nykyaikaisen yhtenäisen konseptin, i-lasikokoelman yhdisteltävine tuotteineen, omine väreineen, lahjapakkauksineen ja ennen kaikkea tuotemerkkeineen. Tästä i-merkistä tuli pian koko Iittalan tavaramerkki, joka yhä liitetään jokaiseen Iittala-tuotteeseen. 1960-luvulla niin kutsuttu jäälasi oli Iittalan läpimurtoja. Tapio Wirkkalan suunnittelema Ultima Thule ja Timo Sarpanevan Festivo-kynttilänjalat valloittivat ympäri maailmaa. Oiva Toikka suunnitteli ensimmäiset lintunsa 1970-luvun alussa. Toikka onnistui soveltamaan yksilöllisen käsityön kansainväliseen menestystuotteeseen. Heikki Orvolan Kivi-kynttilälyhty taas on klassikko 1980-luvulta. Iittalan yhteistyö samojen muotoilijoiden kanssa jatkui pitkään. Suunnittelijat tunsivat tarkkaan lasinpuhaltajien ja koko tehtaan vahvuudet ja kehittivät niitä. Ehkä tämä onkin yksi kestävien menestystuotteiden salaisuuksia.

2000-luvun taitteessa alkanut voimakas kansainvälistyminen uudisti Iittalaa esittelemällä maailman johtavien muotoilijoiden suunnitteleman puhdaslinjaisen Relations-kokoelman, Origo-sarjan, Taika-astiaston ja viinilasien modernin tulkinnan Essence-lasiston. Viimeisimpänä esimerkkinä Iittalan filosofiasta on lasin puhallustekniikan ja värien käytön äärimmilleen venyttävät Ruutu-maljakot ja Teema Tiimi, joka on suunniteltu uutta globaalia keittiötä varten.

Taika Lautanen 22 cm valkoinen
Taika Lautanen 22 cm valkoinen
21,20 € 26,50 €
Taika Syvä lautanen 22 cm valkoinen
Taika Syvä lautanen 22 cm valkoinen
23,12 € 28,90 €
Taika Kastikekulho 9,5 cm valkoinen
Taika Kastikekulho 9,5 cm valkoinen
7,12 € 8,90 €
Teema Syvä lautanen 21 cm valkoinen
Teema Syvä lautanen 21 cm valkoinen
16,50 €
Iittalan omaleimaisuudesta ja kestävästä muotoilusta kertoo paljon myös menneiden vuosikymmenten esineiden suosio. Keräilijät metsästävät ympäri maailmaa aiemmin tuotannossa olleita tuotteita tai uniikkeja lasiesineitä. Hyvällä suunnittelulla ja laadukkailla tuotteilla Iittala on ansainnut arvostetun paikkansa suomalaisten elämän keskiössä.
 
Päivi Jantunen