Suomalaisen muotoilun pioneeri

Vuonna 1898 Kuortaneella syntynyt Alvar Aalto loi nimensä modernin arkkitehtuurin mestarina omaleimaisella tyylillään ja lahjakkuudellaan.

Alvar Aalto on kiistatta yksi modernin arkkitehtuurin ja muotoilun suurimpia nimiä. Hänen käytännönläheinen mutta samaan aikaan progressiivinen ja aistikas muotokielensä on pysynyt raikkaana ja aitona tähän päivään asti. Aalto uskoi että hyvän muotoilun tulisi olla osa jokapäiväistä elämää.

Katso Alvar Aalto -kokoelma

Alvar Aalto -kokoelma Maljakko 160 mm kirkas
Alvar Aalto -kokoelma Maljakko 160 mm kirkas
129,90 €

Aalto-maljakko on suomalaisen muotoilun ikoni ja yksi maailman tunnetuimmista lasiesineistä. Aallon orgaaninen muoto tuo esiin lasimateriaalin luonnollisen aistikkuuden. Lasin liukuva ja ylellinen tuntu tulee esimerkillisesti esille Aalto-maljakossa.

Aallon töitä, huonekalumuotoilua, esiteltiin New Yorkin modernin taiteen museossa jo 1930-luvulla. Aallon suunnittelemista esineistä kuuluisin on Aalto-maljakko, joka nähtiin ensimmäistä kertaa vuoden 1937 Pariisin maailmannäyttelyssä. Tänä päivänä Aalto-maljakkoa pidetään yhtenä kaikkien aikojen tunnetuimmista lasiesineistä.

Epäsymmetrinen, pehmeästi aaltoileva muoto oli Alvar Aallon muotoilun tunnusmerkki koko hänen uransa ajan – arkkitehtuurista lasiin. Inhimillinen tyyli yhdistettynä tekniseen innovaatioon synnytti esineitä, jotka ovat osoittautuneet ajattomiksi.

 

Vuonna 1929 Alvar ja Aino saivat toimeksiannon rakentaa parantola Paimioon. Alvar ja Aino uskoivat että muoto seuraa funktiota. Heidän lähtökohtanaan parantolaa suunniteltaessa oli, että rakennus itsessäänkin toimisi yhtenä parantavana elementtinä. Aalto kutsuikin rakennusta ”mediciniseksi instrumentiksi”.

Muotoilu osana ympäröivää elämää

Aalto oli tunnettu taidostaan suunnittella rakennuksia, jotka sulautuvat ympäröivään luontoon. Arkkitehtuuri, sijainti, teknologia ja ihminen olivat hänen töissään aina harmonisessa yhteydessä. Yksikään yksityiskohta ei ollut hänelle liian merkityksetön. Aalto suunnitteli jopa ovenkahvat rakennuksiinsa. Hän otti suunnittelussaan huomioon jokaisen asian - ympäröivästä maisemasta pöydällä olevaan lasimaljakkoon. Hänen visioissaan jopa savupiipulla oli luonne. Hänen ajatuksissaan jopa tuolin jalka oli miniatyyri pylväästä – ’pylvään pikkusisko’. Näin ollen huonekalut olivat hänelle arkkitehtonisia elementtejä.
 
Ennen kuin Alvar Aalto loi aikaansa nähden todella modernin Paimion parantolan, hän oli jo hyvin tietoinen modernista liikkeestä arkkitehtuurissa känsainvälisellä tasolla. Paimon parantolan rakentamisen jälkeen Alvar ja hänen vaimonsa Aino matkustivat ympäri Eurooppaa ja skandinaviaa ja ystävystyivät matkoillaan monien modernin muotoilun suurien nimien kanssa.

 

Parantolan luentosali kalustettiin puisilla tuoleilla, joiden tarkoitus oli auttaa potilaita hengittämään helpommin. Tuoleja kiiteltiin sekä niiden veistoksellisesta muodosta että käytännöllisyydestään. Paimio-tuolit valmistettiin ja valmistetaan edelleen koivusta ja ohuesta vanerista. Koivusta tehty tuolin kehys on syntynyt Aallon funktionaalisen ja veistoksellisen tyylin pohjalta, jota pidetään Aallon huonekalumuotoilun tunnusmerkkinä.

Villa Maireasta, ‘kokeilullisena talona’, on tullut yksi Aallon suunnittelemista tärkeimmistä rakennuksista. Ystävyys, joka perustui jaettuun näkemykseen taiteesta ja kulttuurista, sai Harry ja Maire Gullichsenin pyytämään ystäväänsä Alvar Aaltoa suunnittelemaan heidän kotinsa, Villa Mairean. Aalto sai täyden vapauden suunnitella huvilan ulkonäön. Lopputuloksena syntyi kokonaisvaltainen tila, joka avautuu vapaamuotoiselle pihalle elementteinään orgaanista muotoa edustavat uima-allas, epäsymmetrinen talonnurkkaus ja sisäänkäynnin katos. Alvar Aalto ja Aino Aalto, joka myös oli tunnettu suunnittelija, työstivät rakennuksen suunnitelmaa laaja-alaisesti. Aino tunnetaan pariskunnan käytännöllisenä osapuolena kun taas Alvar toi heidän luomuksiinsa tuulahduksen vapaata muotoa.

Funktionaalisia, käytännöllisiä ja veistoksellisia

Aallon innovatiivinen Jakkara 60 esiteltiin ensimmäistä kertaa vuonna 1933 kansainvälisillä markkinoilla Fortnum & Mason –tavaratalon näyttelyssä Lontoossa. Näyttely sai innostuneen vastaanoton ja Aaltoa kiiteltiin hänen kauniista ja innovatiivisesta puunkäsittelytaidostaan. Taivutettu puinen tuolinjalka, joka kiinnittyi suoraan tuolin istuinosan alle, poisti tarpeen monimutkaisille saumoille ja kiinnikkeille. Klassikoksi muodostunut, funktionaalinen Jakkara 60 on yksi myydyimmistä tuoleista modernin designin saralla. Tuolit valmistetaan edelleen samalla tavalla.

Tekstin lähteet: Alvar Aalto -museo, www.alvaraalto.fi / Alvar Aalto, A Life’s Work. Architecture, design and art. Göran Schildt, Otava 1994 / Alvar Aalto, Designer. Alvar Aalto -museo 2002 / Alvar & Aino Aalto Design. Collection Bischofberger, Hatje Cantz 2005 / Suomalaisen lasin juhlaa Iittala 125. Designmuseo, 2006.
Kuvat: Paimion parantola, Villa Mairea; Alvar Aalto Säätiö. Paimio-tuoli, Stool 60; Artek. Muut kuvat, Iittala.


"Ettehän unohda leikkiä." Alvar Aalto

Alvar Aalto -kokoelma Maljakko 160 mm smaragdi
Alvar Aalto -kokoelma Maljakko 160 mm smaragdi
129,90 €
Alvar Aalto -kokoelma Maljakko 251 mm smaragdi
Alvar Aalto -kokoelma Maljakko 251 mm smaragdi
139,00 €
Alvar Aalto -kokoelma Maljakko 255 mm smaragdi
Alvar Aalto -kokoelma Maljakko 255 mm smaragdi
139,00 €
Alvar Aalto -kokoelma Puinen  iso tarjoilualusta, tammi
Alvar Aalto -kokoelma Puinen iso tarjoilualusta, tammi
65,00 € 79,90 €